Aihe vääryksiä 2 julkaistaan tässä blogissa ennen aihetta 1. Joudun vähän editoimaan kirjoittamaani aihetta.
Vääryksiä 2.
–aihe on ollut takaraivossa kahden kuukauden ajan. Kouluworkshoppimme ja PITA
–hankkeemme on omalta osaltaan muuttamassa maailmaa tässäkin suhteessa.
Tansanialaisissa
kouluissa opettaja saa kurittaa oppilasta fyysisesti. Käytännössä tämä
tarkoittaa kepillä lyömistä ja lain mukaan tehtynä on hallittu kurituskeino.
Ruumiillinen kurittaminen on rehtorin vastuulla ja halutessaan rehtori voi
tämän tehtävän delegoida jollekin muulle koulun opettajalle.
Koluworkshoppiemme
aikana tämä ruumiillisen kurituksen mahdollisuus nousi esille, kun esitimme
kysymyksen, mitä opettajana teet, kun oppilaalla on huono käsiala ja hän
kirjoittaa toistuvasti virheitä.
Useamman kuin
yhden kerran ratkaisuehdotuksena oli oppilaan pieksäminen. Pääsimme
herättelemään keskustelua auttaako se oppilasta oppimaan, jos häntä lyödään.
Rangaistuskeinona
kepillä lyöminen on ihan eri asia kuin oppilaan pieksäminen opettajan
hallitsemattoman käytöksen takia. Neljä lyöntiä on enimmäismäärä ja tytöillä se
tehdään käsille ja pojilla takalistolle. Poikia pitäisi lain mukaan rangaista
miehen ja tyttöjä naisopettajan.
Lyöntien määrää
on jo vähennetty, eli aiemmin kuusi lyöntiä oli sallittu, nyt neljä. Näin itse
Ngongongaressa kolussa kuinka tyttöoppilasta lyötiin opettajainhuoneessa
käsille. Tyttö oli polvillaan opettajainhuoneessa ja miesopettaja nappsi häntä
kepillä eteen ojennetuille käsille pienellä kepillä. Fyyisesti toimenpide ei
näyttänyt kamalalta, mutta nöyryytyksen osuus oli suuri.
Suomalaiskollegani
kertoi nähneensä tilanteen, jossa opettaja menetti malttinsa ja löi kaikkia
luokan oppilaita. Oppilaat itkivät ja opettaja karjui. Tämä ei ole varmaan
sallittua edes Tansanian kouluissa, mutta käytännössä rehtorit eivät puutu
asiaan. Tässä suhteessa oppilaalla tai hänen huoltajallaan on heikosti
oikeuksia.
Olemme
keskustelleet tätä kepittämisestä aina sopivan tilaisuuden tullen. Suomessa
käyneet kollegamme, jotka ovat varsin edistyksellisiä monessa suhteessa, eivät
ole puheidensa mukaan valmiita luopumaan kepittämisestä, koska he ovat nähneet
kuinka huonosti suomalaiset koululaiset käyttäytyvät ja eivät kunnioita
vanhempia ihmisiä.
Täällä Arushan
seuduilla monet koulut saavat tukea kansainvälisiltä toimijoita. Eräs idea oli
koota yhteen nämä toimijat ja järjestää julkisuutta ja media keskustelemaan ruumiillista
kuritusta vastaan. Ulkomaalaiset toimijat voisivat kieltäytyä rahoittamasta
kouluja, joissa ruumiillinen rangaistus on käytössä. Tämä ei kuitenkaan ole
aivan yksinkertainen ajatus, sillä se sisältää rahan vallan. Apumme on
riippuisi siitä, että avunsaajat toimivat tahtomme mukaan.
Seitsemän
kouluworkshoppia on takana. Ngongongare,
Akeri, Shiston, Malula, Ngarenanyki, Leki ja Nkoranga. Mukana yhteensä 20
koulua, 120 opettajaa ja rehtorit
päälle. Loistavia kohtaamisia ja projektin vaikuttavuus on jo näin
alkumetrilläkin arvoituna moninainen. Itselläni tuli jo pieni lähtöpaniikki ja
kaiho: enää kaksi viikkoa aikaa olla täällä kokemassa kaikkea.
Olin kuvitellut
olevani lomalla tämän viikon – kahden viikon lomaa, omatoimista tutustumista
maanhan, joka vapaaehtoisjaksolle oli paperilla – ei ole mahtunut tähän kolmeen
kuukauteen.
Yksittäisiä lomapäiviä siellä on
ollut siellä täällä. Keskiikko 6.7 Id – Al –Fitr, muslimien paastokuukauden
loppuminen, Saba saba -vapaapäivä 7.7.
ja Nane nane – vapaapäivä ( 8.8.) ja tällä
viikolla 13.8. taas id-juhla. Tämän
lisäksi Torch 25.8. hallitsevan puolueen
juhlapäivä ja töitä ei oikein silloin tehty. Juhlapäivä oli myös aviomiehen
täällä vierailu ja sen takia otin vapaata yhden maanatain.
Muut päivät ovat menneet enemmän tai vähemmän
kouluworkshoppien kanssa puuhastellessa. Nyt haaveilen vielä rusketuksen
hankkimisesta uima-altaalla ja se lienee mahdollista, kunhan vain lopetan nämä
työpäivät oikeaan aikaan ja painelen lähellä olevalle altaalle turistilodegeen.
Lähin on kävelymatkan päässä ja sinne yritän päästä tänään viimeistään
kolmelta.
Kwaheri !
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti