Sunnuntai-aamu
alkoi tänään tahmeasti, sillä eilen vietettiin 12 tuntia Tarangiren
safarireissulla. Suosittelen kuitenkin lämpimästi tätä siedettävän ajomatkan
päässe olevaa luonnonpuistoa. Puistoon pääsee hyvää tietä pitkin ja ajaminen ei
siksi ollut ihan mahdotonta. Matkaseurana olivat Matias Hynynen ja Maarit
Rossi, jotka työskentelevät tällä hetkellä Arusha kuule! - hankkeessa. Kuskina Usa Riverin luottotaksi Peter.
| Safariautoa suorittelen, kuumuus tukahduttaa, jos kattoa ei saa auki. Lisäksi eläimet näkee kattoluukusta ihan toisella tavalla kuin ikkunasta. |
| Peter pelasti tilanteen: Maaritin ja Matiaksen auto on korjaamolla. Luottotaksi Usa Riveristä hoitaa homman hyvin. |
Perjantaina
minulla oli mahdollisuus olla seuraamassa Maarit Rossin pitämää matematiikan
workshoppia Meru Primary Schoolin opettajille.
Luulen, että kaikki tietävät kenestä puhun, mutta lyhyt esittely. Maarit oli ehdolla maailman pa rhaaksi opettajaksi eli opetuksen Nobelin palkinnon, Global Teacher Price 2016 - saajaksi alkuvuodesta. http://www.hs.fi/kaupunki/a1455866124474
| Maarit Rossi ja Tarangiren portti. |
| Meru Primary Schoolin kyltti kadulla. |
| Kuurojen yksukön talo, joka on noussut pystyyn suomalaisin varoin. |
Luulen, että kaikki tietävät kenestä puhun, mutta lyhyt esittely. Maarit oli ehdolla maailman pa rhaaksi opettajaksi eli opetuksen Nobelin palkinnon, Global Teacher Price 2016 - saajaksi alkuvuodesta. http://www.hs.fi/kaupunki/a1455866124474
Maaritilla oli täällä
Tansaniassa 20 tunnin ohjelma, joka opettajat ottivat hyvin vastaan ja
näyttivät nauttivan oppimisesta. Vinkkaanpa tässä meille suomalaisille
opettajille, että kannattaa käydä katsomassa Maaritin tuottamaa materiaalia http://pathstomath.com/ . Pääset tutustumaan materiaaliin kolmen
kuukauden ajan ilmaiseksi, kun luot itsellesi tunnuksen. Jokaisen osion
ensimmäinen kappale aukeaa tehtävineen opettajan tutustuttavaksi. Itsestäni
nämä näyttivät hyvin selkeiltä ja johdonmukaisilta. En tullut tarkistaneeksi
onko materiaali myös suomeksi.
| Maarit opettaa, Bertha tulkkaa sekä swahiliksi että viittoen. Multilahjakkuus. |
| Opettajat tekevät laatumuunnoksia toiminnallisin menetelmin. Kuution teko. |
Materiaalin
käyttö on suunniteltu oppilasjoukolle ja myydään varmaan luokalliselle tai
koululliselle oppilaita. Hieno materiaali ainakin englanniksi opiskeleville.
Olen
suunnittelemassa PITA-hankkeessa matematiikan työpajaa syyskuulle ja ideani on
tehdä viisi erilaista toiminnallista pistettä, joissa harjoitellaan
matematiikkaa toisella tavalla. Viisi pistettä tulevat olemaan kymmenjärjestelmän
hahmottaminen konkreettisin välinein- olen niputtanut hammastikkuja kymmenen ja
sadan nipuiksi, laatumuunnokset, murtolukujen mallintaminen ja ääneen puhuminen,
prosentin ja murtoluvun yhteys sekä koordinaatisto. Idana on ottaa
käsiteltäväksi jokin Form 1. kirjan tehtävä toisella tavalla kuin
tansanialaisessa koulussa, tekemällä ja yhdistämällä käytäntöön.
Täällä opetus on
jaettu aika napakaksi struktuuriksi, joten sen oppimisen tarve ei ole tarpeen
–päinvastoin. Tunnin rakenne noudattaa samaa kaavaa, tuntisuunnitelmaan, 10
minuuttia, asian johdatteluun, 20 minuuttia uuden asian opettamiseen
opettajajohtoisesti, 20 minuuttia ryhmässä tehtävään harjoitteluun, jossa vastataan
kysymyksiin, 20 minuuttia ryhmien esityksiin luokan edessä ja 10 minuuttia
koontiin.
Oma havaintoni on,
että soveltaminen ja harjoittelu tuppaa puuttumaan lähes kaikilta tunneilta,
kun aika menee mekaaniseen käsitteiden toistamiseen ja kuorossa lausumiseen.
Ryhmissä harjoittelu antaa heikoille oppijoille mahdollisuuden olla passiivisia
perässähiihtäjiä varsinkin, kun ryhmät ovat pysyviä. Roolit muotoutuvat vuoden
ajaksi.
Maarit kertoi
havainnoistaan, että opetussuunnitelman sisällöt kautta maailman ovat
suunnilleen samanlaisia kaikkialla maailmassa. Jos osaan opettaa Suomessa
matematiikkaa, niin jotakin siitä on varmaan siirrettävissä opetukseen
tännekin. Itselleni huikea oppimiskokemus on ollut englanninkielisten
käsitteiden opiskelu matematiikassa – eikä se vieläkään oli ihan plakkarissa.
Näin sunnuntaisin
tansanialaiset täällä pohjoisessa käyvät
kirkossa. Luulin,että tähän FELM-voluntäärin elämään kuuluu paljon enemmän
kirkollista menoa, mutta olen todennut, että kirkossa ei ole pakko käydä ja muutenkin kirkkoon kuulumisen hyviä puolia näkyy elämänmenossa.
Uskonto näyttää olevan hyvin luonnollinen osa tansanialaisten elämää.
| Maji ya Chai kylän kirkko, normisunnuntai. |
| Virsikirja ja raamattu. Raamattua luetaan kirkossa vuorotellen papin kanssa. |
| Jokainen kirkossakävijä maksaa seurakunnalle. Raha laitetaan kuoreen ja siitä pidetään lukua, kuinka paljon kukin on maksanut. |
Kun perhettä oli
täällä kylässä, kävimme tytärpuolen kanssa opettajakollegan kyläkirkossa Maji ya
Chai –kylässä Usa Riveristä Kilimanjaron lentokentälle päin. Kirkossa on kaksi
palvelusta. Toinen aamulla kello 7.00 ja toinen kello 10.00.
Kello kymmenen
palvelus oli elämys. Katri, FELM-ohjaajani, oli varoittanut, että vieraiden täytyy esittäytyä
kirjossa kaikkien edessä ja näin teimme. Kirkonmenot alkoivat reippaalla
jammailulla ja tanssilla kuoron tahdissa. Kovaääniset pauhasivat. Tämän jälkeen
kaava noudatteli aikalailla lutherilaisen kirjon kaavaa rukouksineen ja
saarnoineen, mutta kohdallamme kirkonmenojen kesto oli yllätys.
Kahden tunnin
seremonia venyi yli kolmeen tuntiin ja jouduimme lähtemään kesken pois –
pyydettyämme luvan kirkkoherralta.
Saarnan ajaksi
kirkkoväki jaettiin kolmeen eri ryhmään, isoäiti ja isoisä ikäiset, nuoret
aikuiset ja lapset. Kaikille annettiin neuvoja perheessä elämisestä,
Jeesuksesta avioliitossa, lasten kasvattamisesta jne. Tämä osuus oli tässä
seremoniassa pitkä, tavallisuudesta poikkeava.
Kirkoissa on
yleensä kuoro ja esitykset ovat vähän kokemukseni mukaan huikeita. Tässä
palveluksessa oli minun ja Annan esittämä Suvivirsi. Lauloimme kirkkokansan edessä
ja saimme aplodit. Seremonian alussa esittäydyimme ja lopussa pyysimme anteeksi
poistumista ennen seremonian loppua. Tämä kaikki tapahtui kirkkosalin edessä
kiireettömästi.
Sunnuntaikirkossa
kaikki seurakuntalaiset maksavat seurakuntaan jäsenyydestään. Raha laitetaan
henkilön nimellä olevaan kuoreen. Lisäksi kerätään kolehti. Näillä varoilla
rahoitetaan kirkon toiminta. Jos rahaa ei ole, voi kirkkoon tuoda myös viljaa,
maissia, vihanneksia tai kanoja, jotka huutokaupataan kirkon hyväksi. Tällaisen
huutokaupan näimme ennen jumalanpalvelusta.
Tänä iltapäivänä
olen nopean netin äärellä RiverThrees-ravintolassa ja safrilodgessa Usa Riverissä.
Ajattelen vähän kaiholla, mitä kaikkea olisin iltaisin ehtinyt saada aikaan,
jos kotitalossa netti pelaisi. Viihdekäytön lisäksi työn ja oppimisen
kokemukset olisivat olleet huikeammat.
Bloggaan nyt
ensin ilman kuvia, kun saan ne ladattua, lisäilen tänne blogiin. ( Toiveena oli blogata, mutta yhteys nettiin
katkesi ja puhelinkaan ei anna singnaalia. Tämmöstä täällä sähkökatkosten
maassa. )
Haya !
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti