Lauantaiksi (24.7.) saimme kuin saimmekin järjestettyä itsellemme
kävelykierroksen luonnonpuistoon tähän ihan lähelle muutaman kilometrin päähän. http://www.tanzaniaparks.com
Me tarkoittaa tässä kollegaani Marja Stridiä, joka on Arushassa vapaaehtoisena
Arusha, kuule !- projektissawww.fsea.fi
muutaman kuukauden ajan. Huippuseuraa patikointiin ja muutenkin, ammattiasiaa mahtui paljon tähänkin kohtaamiseen. Patikoidessa saimme vaihtaa kokemuksia ja huomioita opettamisestakin täällä Tansaniassa.
muutaman kuukauden ajan. Huippuseuraa patikointiin ja muutenkin, ammattiasiaa mahtui paljon tähänkin kohtaamiseen. Patikoidessa saimme vaihtaa kokemuksia ja huomioita opettamisestakin täällä Tansaniassa.
Arusha National Park ei ole ihan halpa. Meiltä kahdelta
sisäänpääsy, opastus eli kävelyttäjä maksoivat 166 dollaria, eli 88 dollaria
henkeä kohti. Lisäksi kuljetukset Arushasta tänne Usa Riveriin ja takaisin.
Hintaan sisältyi tosin lounasboxi, joka oli tällä kertaa varsin riittoisa.
Pääsymaksu puistoon on maksettava luottokortilla. Muuten matkanjärjestäjät
operoivat täällä dollareilla. Jos tulet siis turistina, varaa mukaan
dollareita. Pankkiautomaatteja on kaikkialla ja niistä voi nostaa shillinkejä,
suurin nosto on 400 000 tz shillinkiä, mutta tuntuu hullulta, että
shillinkejä on sitten vaihdettava dollareiksi matkajärjestäjiä varten.
Amatöörejä kun ollaan, otettiin matkanjärjestäjä. Lisäksi
haluttiin kävellä autossa könöttämisen sijaan. Seuraavalle reissulle voi jo
ottaa taksin tästä Usa Riveristä ja maksaan puiston pääsymaksut sekä opastukset
ilman välikäsiä. Puistossa kävelyttäjät odottavat Momella Gatella.
Arusha National Parkin kautta patikoidaan Merulle.
Haaveilen kiipeäväni tuonne 4566 metrin korkeuteen
tämän kolmen kuukauden aikana. Patikointiin on varattava neljä päivää. On
mahdollista selvitä kolmessakin päivässä mutta alastulo jyrkkää rinnettä ottaa
lihaksiin ja on varmaan mukavampi ottaa kevyempi vaihtoehto ja nauttia ajan
kanssa patikoimisesta. Meru on huomattavasti jyrkempi kuin Kilimanjaro ja
vaatii sen vuoksi hieman toisenlaista kuntoakin. Yritän tälläytyä jonkun
kiipeävän porukan mukaan, porukassa patikointi on kuitenkin mukavampaa.
Vinkkaan tässä nyt Suomen kavereille että olen vapaalla
PITA-projektista viikon 37. Niin että, jos joku hinkuu tännepäin syksyä pakoon.Tervetuloa
!
Aiheutimme luonnonpuiston portilla suurta ihmetystä,
koska tilasimme 6 tunnin vaellusta. Oppaat olivat epäuskoisen näköisiä ja
loppujen lopuksi patikoimme varmaan tavallisimman reitin hitaasti – noin
nelisen tuntia – ja lopuksi meitä kuskatiin autolla luonnonpiston järvialueelle
(Momella Lakes ). Järvet olivat kiehtovia flamingojen vuoksi.
Patikointipäivä osoittautui kuumaksi. Meillä oli oppaana
oikein miellyttävä ja sivistynyt Tino, joka asuu tässä Usa Riverin kylässä. Hän
puhui hyvää englantia, eikä esimerkiksi lisännyt i –kirjainta kaikkien sanojen
perään, niin kuin tansanialaisilla on tapana. Puheltiin kaikenlaista maailmanmenosta, mutta
ei liikaa. Kun eläimiä sattui kohdalle osattiin kaikki olla hiljaa.
Ensimmäiset eläimet, joita näimme olivat pahkasikoja
(wart hog ). Sen jälkeen suosikkieläimeni: kirhavi. Tansanialaiset missit kävelevät
kuin kirahvit, uljaasti ja keinuvasti. Marja pohti Miss Arusha –kisaan
osallistumisen mahdollisuutta leikillään, mutta totesi, ettei suomalainen
lantion keinutus suju kirahvin malliin. Ei mahdollisuuksia.
Tasangolla pomppi paviaaneja,( Olive Baboons ) ja näimme
Colobus Monkeyn vähän ylempänä Merun rinteelle kavuttaessa. Mikä se onkaan
suomeksi ?
Olen aikaisiemmilla Tansanian reissuilla huristellut
autolla Ngorongoron graaterin ja Lake
Manyan luonnonpuistoissa eli olen ajellut ne kaksi kertaa. Niissä toki näkee
hurjan määrän upeita eläimiä ja voi pongata ne Big Five mutta autosta käsin.
Kävely oli kiva juttu.
Patikointipäivän lopuksi istuimme syömään eväitä ja
lopuksi pääsimme vielä tunnin autosafarille
järville, joissa näimme tuhansittain vaaleanpunaisia flamingoja.
En jaksa panostaa valokuvaamiseen, koska sitten kamera
hallitsee liikaa. Kuvat eläimistä näkee parhaiten Avarasta Luonnosta lauantai-iltaisin
mutta paikan päällä oleminen on vaan mahtava kokemus. Mukana muutama oma
pokkarikuva, joista voi vaan arvailla, mikä eläin kuvassa on.
Tänään sunnuntaina laiskottaa, mutta sopivan rennolla
tavalla. Kolme viikkoa on työnteon suhteen ollut aika intensiivistä,
takaraivossa ajatus kaikenlaisesta valmiista materiaalista workshoppien
alkamiseen mennessä. Aikataulut muuttuivat viime viikolla ja ensimmäinen
workshop siirtyi vasta elokuun alkuun, joten valmisteluaikaa tuli viikko lisää.
Olen työstänyt toiminnallisia osuuksia ja yksinkertaisia
harjoituksia. Koko workshopin ohjelmasta vastaavat paikalliset opettajat täältä
yliopistolta yhdessä kanssani.
Olen valmistellut yleisen luennon Learning Difficulties,
mutta en saa itse pitää sitä, vaan paikallinen kollegani Senara Elibariaki
toteuttaa tämän osuuden. Ison osan työstä viime viikolla vei matematiikan
oppimisvaikeuksien power pontin kääntäminen englanniksi, mutta suuremman koko tukemisen ajatuksen
siirtäminen yliopiston vasta-aloittaneelle matematiikan lehtorille Leopard
Mpandelle.
Mr. Mande oli jokseenkin epäuskoisen näköinen, kun
esittelin sisältöaluetta. Ideana on aloittaa matematiikan oppimisvaikeuksien
pohtiminen kouluvierailuilla ja syyskuun seminaarissa toteuttaa matematiikan
oppimisen toiminnallinen workshop-osuus. Se vasta työllistääkin – ideani on
että materiaali valmistetaan täällä saatavissa olevista materiaaleista, niin
että opettajat voivat niitä myös saada haltuunsa. Ei liene järkeä esitellä
muovisia murtolukukakkuja tai kymmenjärjestelmäpalikoita, jos täällä ei niihin
kuitenkaan pääse käsiksi.
Matematiikan opettajat ovat täällä aikalailla puun ja
kuoren välissä. Ensinnäkin heitä on vähän. Opettajalla yläkoulussa 1.-3. FORM
saattaa olla opetettavanaan 30 tuntia viikossa. Oppilaita luokissa on vähintään
40 joskus enemmänkin.
Kouluissa toteutetaan systemaattisesti ylhäältäpäin
annetua OPSia ”syllabusta”, joka on yksityiskohtainen
luettelo siitä kaikesta mitä milläkin vuosikuokalla on opetettava. Opettajat suunnittelevat tuntinsa ja
tuntisuunnitelmana tämän asiakirjan pohjalta ja hyväksyttävät suunnitelmat
rehtorilla.
Eriyttäminen tai yksilöllistäminen,
siinä mielessä kuin me sen tunnemme on ihan vieras asia. Kirjasta
lasketaan kaikki laskut, osasi tai ei.
Sinänsä sisällöt matematiikassa ovat samat kuin meilläkin
seitsemännellä vuosiluokalla, mutta haaste tulee vastaan siinä, että oppilaat
opiskelevat englannin kielellä ensimmäistä varsinasta kouluvuottaan. Kaikki
käsitteet on siis opeteltava englanniksi.
Laskin, että pelkästään otsikoissa on 60 määrä
omaksuttavia englanninkielisiä käsitteitä, verbejä, matemaattisia toimintoja
oli helpostilli listattavissa 20. Tässä kohdassa on hyvä muistaa
se, että vaikka opettaja saattaa selostaa asiaa tunneilla myös kiswahiliski, on
kiwahili ( swahili ) usealle ensimmäinen vieras kieli, koska he äidinkielenään
puhuvat vaikkapa merun kieltä.
Käsitteiden avaaminen on jo sinänsä vaativaa mutta kun
tähän yhdistetään se, että opettaja liikkuu luokasta toiseen materiaaleineen,
niin sanoisin, että aikamoisen haasteen edessä ovat matematiikan opettajat.
Sitten vielä oppimiseen kannustaminen. Kun oppilas vastaa
väärin opettaja saattaa moittia häntä tuhmaksi. Jotenkin tutuu siltä, että ei
ole ihme, jos yläkoulun oppilainen motivaatio matematiikan opiskeluun on
kadoksissa.
Näillä mietteillä johdattelen itseni huomiseen
matematiikan materiaalin valmistamiseen.
Muokkailen tätä blogia kuvien osalta, kun olen nopeamman
nettiyhteyden äärellä.
Usikumwema !
( Tämä blogin laitto jäi sitten tähän aamuun heikon netin takia, illalla toivottelin hyvää yötä mutta nyt on varmaan aika sanoa Habari ? Ja siihen vastataan Nzuri, sana. )
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti